Fisketur

Om fiske, friluftsliv og kanskje litt om jakt.

Fisketur til Norddalsfjorden – Mai 2008

29. november 2008 av Fiskegutten

Turen startet i begynnelsen av mai, med et par kalde øl på lekteren i Florø kvelden før. Det var tidlig på året og det hadde så vidt begynt snøsmeltingen fra fjellet. Det lå på en ca 7 grader i luften. Min svoger og jeg hadde hørt rykter om en bra fiskeplass litt innover i landet, men de lokale heltene trodde det var for tidlig på året ennå. Men vi tenkte som så at “er det vann er det fisk.” Så vi var like gira på å begynne fiske begge to. Dagen etter kjørte vi bil ca 1time i fra Florø sentrum og innover i landet. Når vi nærmet oss så skjønte vi at dette måtte være en kanon fiskeplass. Fiskevannene lå på rekke og rad oppover i terrenget med noen flotte elver imellom. Det kribla i hele kroppen at her er det fisk å få. Vi kjørte videre innover. Vassdraget besto av 5 sjøer. Og med en elv imellom hver av dem, og den siste elven som endte opp i fjorden var også en lakseførende elv men stengt på denne tiden av året. Vi kjørte langs sjøene oppover og klarte liksom ikke helt å bestemme oss for hvor vi skulle begynne å fiske. Det så like spennende ut og fiske over alt. Men så kom vi til enden og kom frem til den konklusjonen at vi skulle begynne øverst og fiske oss nedover sjøene og elvene. Etter en kortsamtale om gårdbruk og ku stell med bonden som selger fiskekort, så fikk vi endelig kort. Da var vi klare nå kunne ingenting stoppe oss i fra og ta stor ørreten. Tiden gikk og gikk men ingen fisk å få, dette så jammen meg dårlig ut. Litt skuffa var vi men vi bestemte oss for å flytte på oss litt. Svoger fisket med sluk og jeg med flue. Kunne skimte noen mygg lignende insekter som klekket. Og det var en god del av dem også men dårlig med vak. Det var liksom ikke helt dagen. Det var kald trekk i fra de snøkledde fjellene og sola titta fram når den selv hadde lyst. Og elvene var bredere enn normalt. Men det å endelig få stå ute og svinge fiskestanga blant vestlandets bratte fjell er en fin opplevelse for en østlending. Når du har sittet inne hele vinteren og sett frem til å få begynt fiskesesongen. Det skulle vise seg at de lokale heltene hadde rett allikevel angående for tidelig fiske. Etter flere timer med fiske og null fisk så bestemte vi oss for en ting. At hit skal vi igjen, bare det blir varmere i vannet. For vi begge to har trua på dette stedet.

Kategori: Fisketurar
Stikkord:   · · · · Ingen kommentarar.

Har du noko å sei om denne saka?

0 svar til no ↓

• Her er det ingen kommentarar endå....Lat snøballen begynne å rulle ved å fylle ut skjemaet.